The power of imperfection

Op 20-03-2019 vond de Junior Marketing & Insight Event (MIE) wederom plaats op de Hogeschool Utrecht. Junior MIE is het event voor studenten om kennis te maken met praktijkcases uit het bedrijfsleven. Op deze dag zijn er inzichten in de laatste trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied Marketing, Insights en Analytics verteld door verschillende sprekers. De sprekers hebben de studenten weten te enthousiasmeren en te inspireren met hun verhalen.

Tijdens deze dag hebben verschillende sprekers hun verhaal verteld. Om te beginnen met Tim Zuidgeest die ons de tien nieuwste neuromarketing insights voor commercials en retail liet zien. Hij heeft inzichten uit hersenwetenschap en gedragsonderzoek getoond die je kan gebruiken om meer verleidelijke commercials en brenvriendelijke winkels te maken. Wat ik erg interessant vond was dat ze tegenwoordig makkelijk in bijvoorbeeld supermarkten de verschillende looproutes en kijkroutes kunnen bepalen door middel van VR. Tim liet zien hoe met heatmaps kon worden getoond of een heringedeeld schap beter werkte voor de consument.

Ik heb hier veel van geleerd hoe een brein werkt en inspeelt op bijvoorbeeld commercials of een makkelijk schap in de winkel.

De tweede spreker was Michiel Dullaert. Michiel verzamelt en combineert kennis uit diverse vakgebieden en creëert daarmee zijn eigen stijl van data visualisatie. Als eerst liet hij ons zijn CV zien, deze was erg opmerkelijk vanwege de stijl. Hij vertelde erbij dat hij puur om zijn CV te testen een keer was gaan solliciteren. Zijn doel van het testen van zijn CV was of hij de drie vragen kreeg waar hij op hoopte te krijgen, en deze werden dan ook gesteld. Zijn proef was geslaagd! Hij liet ons zien op welke manier je de klant naar de data ‘toe kan trekken’ als een soort magneet in plaats van dat men altijd de data in het brein van de klant moet duwen om het te begrijpen. Hij gaf hierbij hele handige tips die je kan gebruiken om zo de beste analyse te tonen. Door het combineren van de twaalf infographics, waarmee we een kleine oefening hebben gedaan, kan je een hele ingewikkelde grafiek tot een simpele grafiek omtoveren en zo een goed beeld te tonen voor de klant.

De derde spreker was Tim van der Wiel. Terwijl hij nog op de middelbare school zat was hij al zeer succesvol. Hij heeft gospooky opgericht en met dit bedrijf doet hij nu de social media voor veel bedrijven uit de top 100 adverteerders. Dit zijn onder andere Nike, Macdonalds, Ikea, KLM en Albert Heijn. Hij heeft ons uitgelegd dat een nieuwe weg van creëren verschillende punten met zich meebrengt; dit is dat het merk een goed merkverhaal moet hebben, dat een concept gecreëerd moet worden gebaseerd op relevante kanalen voor het publiek, dat men op maat gemaakte inhoud moet maken die werkt in de context van elk platform en tot slot dat men voortdurend moet testen, leren en aanpassen om de effectiviteit van de inhoud te vergroten. Dit is erg mooi meegenomen voor projecten van nu om daar alvast mee bezig te zijn maar ook zeker voor later handige tips.

De laatste spreker was Ron Simpson, de oprichter van The Avocado Show. Hij nam ons mee door het hele proces van de oprichting van The Avocado Show. Hij vertelde wat er heel goed ging, wat er natuurlijk minder goed ging bij zo’n proces. De macht van het internet is in dit verhaal enorm. Hoe snel zijn concept viral ging dat zelf iemand van Google hem belde was immens. Met zijn slogan die mij veel aan het denken heeft gezet: “The power of imperfection” bedoelt hij dat imperfectie zorgt voor vragen wat niet fout is. 

Conclusie

Het was een erg leerzame en inspirerende dag. Het verhaal van Michiel heeft mij erg geholpen omdat hij met zijn kennis over data analyseren veel heeft verteld hoe je het beste data kan weergeven in verschillende tabellen, grafieken en diagrammen. Dit kan ik zeer goed gebruiken bij onder andere mijn afstudeerstage. Ook heeft Tim van der Wiel mij erg geïnspireerd omdat hij op zo’n leeftijd al zo succesvol is. Met het tonen van verschillende campagnes die zijn bedrijf heeft gemaakt is mijn eigen creativiteit weer gestimuleerd. Ook hebben Ron en Tim mij veel bijgebracht over verschillende marketing aspecten in het proces van een concept uitwerken naar een echt restaurant en hoe het brein van de consument werkt. Ik raad alle studenten aan om volgende Junior MIE zeker te gaan!