Less is more

Op 20 maart 2019 kregen studenten van verschillende scholen in Nederland en andere geïnteresseerden de kans om naar de beste sprekers van het marketing insights event (MIE) te luisteren tijdens het Junior MIE, georganiseerd de Hogeschool Utrecht. Voor aanvang van het event hadden de bezoekers een keuze gemaakt uit verschillende inspirerende sprekers. 

De middag werd in de grote collegezaal afgetrapt door Tim Zuidgeest, oprichter van onderzoeksbureau ST&T. Tim vertelde een ontzettend interessant verhaal waarin hij marketing en consumer insights op een andere manier liet zien. Tim begon zijn verhaal met een uitleg van de traditionele uitleg van marketing en hoe marketing vroeger werkte. Echter is de marketing vandaag de dag volgens Tim een veel breder begrip. Met zijn onderzoeksbureau probeert hij voor verschillende klanten, met behulp van bijvoorbeeld hersenscans, uit te vinden of een reclamecampagne aan zal slaan of niet. Tim vertelde dat hij gefascineerd is over de manier waarop mensen zich gedragen en keuzes maken. Met zijn bedrijf doet hij hier dan ook veel onderzoek naar om deze data vervolgens toe te passen op marketingniveau. 

Na de interessante lezing van Tim Zuidgeest volgde de lezing van Michiel Dullaert, oprichter van deperfectegrafiek.nl. Nadat Michiel een leuke baan bij 999games had opgezegd en bij ING ging werken, ging hij het belang van dataverwerking zien. Hij had het gevoel dat zijn werkgever hem niet serieus nam en zijn harde werk niet waardeerde, en dus ging Michiel opzoek naar een nieuwe baan. Bij deze zoektocht heeft hij enorm veel moeite en werk gestoken in het ontwerpen van zijn CV omdat hij deze zo visueel aantrekkelijk mogelijk wilde maken. Toen hij vervolgens ging solliciteren, bleek de visualisatie van zijn CV vragen op te roepen bij de werkgever, die Tim allang had aan zien komen. Hierdoor werd het voor hem een makkelijk gesprek en kon hij de baan krijgen, als het sollicitatiegesprek niet was om zijn CV uit te testen. Michiel vertelde met voorbeelden en aan de hand van kleine oefeningen, wat de essentie is van juiste visualisatie van data. Een goed voorbeeld om data te visualiseren is een grafiek, maar ook hier kunnen grote fouten mee gemaakt worden, welke door Michiel werden benadrukt. Michiel gaf door middel van een leuke en enthousiaste manier van presenteren weer wat de kracht van animatie  is en hoe je een grafiek kan optimaliseren. Daarnaast behandelde hij een klein stukje psychologie in combinatie met grafieken en gaf hij iedereen een link naar zijn zelfgemaakte chartguide, een poster waarmee je precies kan zien welke grafiek geschikt is voor jouw data.

Door de lezing van Michiel ben ik het belang van goede dataverwerking in gaan zien en heb ik makkelijke tools meegekregen om mijn grafieken en presentatieskills te verbeteren, erg leerzaam!

De lezing die hierop volgde was voor mij minstens net zo inspirerend als die van Michiel Dulleart. Tim van der Wiel, de 20e jarige oprichter van GoSpooky en Speaky.ai vertelde over zichzelf en de ervaring die hij als jonge jongen had opgedaan en deelde zijn visie voor de toekomst. Tim creëert met zijn bedrijf content voor de nieuwe generatie, de jongeren, via bijvoorbeeld Snapchat en Instagram voor bedrijven als Unilever en Ikea. Het doel van zijn bedrijf is om een verhaal te koppelen aan een bedrijf een deze op een zo creatief mogelijke manier te zenden naar consumenten. Tim gaf meerdere voorbeelden van campagnes waarbij hij op een goedkope maar zeer effectieve manier consumenten heeft bereikt. Zo zit het bedrijf van Tim achter de online-reclamecampagne van TOTO en KLM. Tim houdt zich vooral bezig met activiteiten rondom mobiele telefoon. Echter denkt hij dat de toekomst niet ligt bij deze mobiele telefoon, maar bij voicespeaking. Google en Amazon hebben al een dergelijke voicespeaking systeem maar deze is volgens Tim nog lang niet uitgebreid genoeg en hij is er zeker van dat dit zich in de toekomst sterk zal gaan ontwikkelen. Daarnaast vertelde Tim wat voicespeaking in de toekomst zal gaan betekenen voor de mensen en dat hij er sterk in geloofd dat voicespeaking de plaats van de mobiele telefoon zal gaan innemen. 

Last but not least, was het de beurt aan Ron Simpson, oprichter van The Avocado Show. Een enthousiaste lezer die zijn presentatie vertelde alsof het een soort film was. Ron vertelde verschillende anekdotes en gaf wijze raad zoals,

"Stuur nooit van je leven een persbericht van jezelf naar de hele wereld, als je je moeder nog niet hebt gesproken."

Ron deed werk als marketeer voor clubs, feesten in het Amsterdamse nachtleven en ontmoette hier zijn compagnon, wat begon als een grap groeide binnen no-time uit tot een serieus restaurant. Ron had een idee dat blijkbaar nog niemand eerder had uitgevoerd, namelijk, een Avocado-restaurant beginnen. Dit idee bleek al snel enorm goed te zijn want de publiciteit en aandacht hiervoor groeide zo snel dat Ron bijna geen tijd meer had om andere dingen te regelen. Hij vertelde tijdens zijn leuke presentatie hoe snel alles ging en welke fouten hij maakte in het proces. Bijvoorbeeld hoe hij dacht dat hij met marktonderzoek onder zijn vrienden en likes op Instagram wel een lening van de bank zou krijgen. Het mooiste vond ik dat Ron vertelde dat hij dacht dat hij een goede marketeer was, maar dat uiteindelijk bleek dat dat niet zo was. Alles wat hij fout deed groeide uit tot een succes en hij vertelde dat de truc als marketeer is om ervoor te zorgen dat je vragen en interesse opwerkt bij de consument. The power of imperfection noemde hij dit. Ron liet zien dat hij niet wist hoe hij zijn gerechten moest fotograferen en vertelde dat hij er uiteindelijk achter kwam hoe het moest via foto’s van zijn klanten. Ron sloot zijn presentatie af met het advies om niet bang te zijn voor gekke ideeën omdat alles wat hij heeft gedaan, is ontstaan uit een gek idee. En alles wat is ontstaan uit een gek idee, werd gedeeld.

Conclusie

De conclusie die ik uit deze editie van het Junior Mie haal is, ‘Less is more’. Meerdere sprekers hebben dit gezegd en met een eigen voorbeeld uitgelegd. Marketing hoeft niet altijd moeilijk of duur te zijn. Een gek idee kan uitgroeien tot iets heel groots. De Junior Mie was zeer leerzaam en inspirerend en zeker aan te raden voor iedereen die geïnteresseerd is in marketing!